|
|
Het Keltische gezinsleven
|
Mannen
|
Een Keltische man droeg als symbool van zijn
invloedrijke postitie een halsketting om zijn nek nl.de torques.
Hieruit kan je afleiden dat hij behalve een krijger ook
een boer en het hoofd van de familie was. Voor hem betekende het
gezin waarschijnlijk meer dan alleen zijn en vrouw en kinderen.
Zijn ouders hoorden er ook bij en alle ongetrouwde broers en
zussen, maar ze zouden elkaar allemaal helpen door samen op de
boerderij te werken.
De mannen in de Keltische maatschappij mochten ook meerde
vrouwen nemen.
|
Torques |
|
Vrouwen
|
Kemenade |
De status van de vrouw binnen de Keltische samenleving is veranderd
met de tijd. De vrouw was evenwaardig aan de man, wat niet zo was bij de
Romeinen, en, op een weliswaar passieve manier, nam ze een hogere status
aan dan de man omdat zij voor nieuw leven moest zorgen. Bovendien
genoten de hoofdvrouw en haar kroost speciale privilleges die niet
golden voor de andere leden van de familie. Maar als zij geen kinderen
voortbracht (wat vaak de reden was dat een man meerdere vrouwen nam),
konden haar erfrechten overgaan op de kinderen van de bijvrouwen. Er is
ook een vermoeden dat de vrouwen gebonden waren aan e drie
klassieke "K"s: keuken ,kemendade (vrouwenvertrek) en kinderen.
De Kelten kenden ook veel koninginnen en krijgsvrouwen. Deze hadden
eveneens een hoog aanzien door hun grote wijsheid en vermeende
toverkrachten.
In sommige verhalen is zelfs sprake van een vrouwenvolk, de
amazones, een krijgsvolk van alleen maar vrouwen, die te paard
met pijl en boog strijden en waarbij de mannen als slaven leven
en enkel dienen voor de voortplanting |
. |
Kinderen
|
De gestructureerde Keltische maatschappij legde een grote nadruk op
status en familiebanden.
Ook het heroïsch aspect was zeer belangrijk. Om dit te kunnen bereiken
was het belangrijk dat er de nodige aandacht werd gegeven aan de
opvoeding van de kinderen.
De kelten lieten de opvoeding over aan pleegouders. Hierdoor kwam het
dar vele kinderen reeds zeer jong van huis weggingen. de kinderen kregen
een opvoeding buiten de vertrouwde omgeving van de stam. Men leidde hen
op voor de wijdere wereld van de stam. Men leidde hen op
voor de wijdere wereld van de stam. Wanneer de kinderen de periode van
opvoeding hadden doorgemaakt dan keerden zij terug naar de stam en hun
natuurlijke ouders.
De pleegouders waren meestal bloedverwanten of vrienden. Ze werden
uitgekozen op hun sociale prestige en economische status.
In het pleeggezin leerden de kinderen de vaardigheden en bekwaamheden
die zij later in het dagelijkse leven nodig zouden hebben. Deze
opvoeding was dus afhankelijk van de stand waaruit het kind afkomstig
was. De dochter van een boer leerde graan malen en brood bakken terwijl
een dochter van een edelman leerde naaien en borduren.
Een meisje echter was veel kieskeuriger en vroeg meer bediening.Bij een
jongen lag de nadruk op de fysieke training. Ook deze was weer aangepast
aan de stand waarvan het kind afkomstig was. |
Huisdieren
|
In de hele Keltische wereld zijn er bij opgravingen kleine modellen van
honden gevonden.
Daarom lijkt het waarschijnlijk dat ze als huisdieren werden gehouden,
evenals als werkhonden of waakhonden. |