Bacchus

Start Omhoog Bacchus Cyclopen Gorgonen Juno Jupiter

Romeinse goden en hun mythen.

 

Bacchus.

 

Wij gaan het hebben over:

-wie is Bacchus?

-over het leven van Bacchus.

-Dionysosfeesten en toneel.

-schilderij van Bacchus.

-mythe over Bacchus.

 

Wie is Bacchus?

 

Wel, hij is de god van de wijn…

 

… en van de extase, in de woordenboek vinden we deze verklaring: extase=in toestand van buiten zichzelf te zijn door verrukking.(geestvervoering)

In Griekenland zeggen ze Dionysos.

 

 


 

Over het leven van Bacchus

 

Bacchus is de zoon van Zeus en zijn sterfelijke moeder Semele.

Omdat Semele tijdens haar zwangerschap stief, nam Zeus het onvoldragen kind in zijn zij en baarde het verder tot het ter wereld kwam . Over hoe en door wie hij werd opgevoed zijn ze nog niet zeker.

De ene zegt door Nimfen, da andere zegt door Athamas(koning van Coronea of Thébe)Toen hij volwassen werd trok hij rond met een stoet dieren en met zijn onafscheidelijke metgezel Silenus om de mensen het kweken van vruchtenbomen en vooral wijnranken te leren.

Afbeelding van dionysos

De Griekse tegenhanger van

Bacchus.

 

Dionysosfeesten en toneel.

 

Ieder jaar werd er ter gelegenheid van de Dionysosfeesten een wedstrijd gehouden voor toneelschrijvers.
Drie dichters moesten elk 3 stukken ten tonele brengen waarin een bepaald onderwerp werd behandeld.

Het Griekse drama is eigenlijk begonnen als een feest voor Bacchus.

Het koor was het oudste element; later kwam er een acteur bij en later een groepje acteurs.

De dramatische handeling begon de koorrite te verdringen en het toneel kwam meer en meer in trek.

In Epidaurus is de oorspronkelijke inrichting uit de 5e eeuw nog een beetje bespeurbaar; een ronde dansvloer (orchestra) voor het koor met een platvorm voor de acteurs vanwaar ze via treden konden afdalen naar de dansvloer.

Later werd het toneel naar voor gebracht en werd de dansvloer nog maar een halve cirkel.

De hele stad woonden zo’n voorstellingen bij , die de gehele dag in beslag nam.

Er werden  drie tragediën opgevoerd gevolgd door een komisch saterspel, met Silenus als koorleider.

In het theater van Dionysos(Bacchus) te Athene werd in de Romeinse tijd de Dionysche oorsprong van het drama herdacht door een reeks figuren, met inbegrip de god zelf en Silenus.

De priester van Bacchus had bij de voorstelling een eigen zetel, er waren ook nog andere “erezetels”.  

 

 

Schilderij van bacchus.

 

                                                                                             

 

 

Dit schilderij werd geschilderd door Carravaggio, een Italiaanse schilder.

Het kunstwerk noemt “enfant terrible” wat zoveel betekend als “erg kind”.

Carravaggio schilderde dit kunstwerk in de 16e eeuw.

 

 

 

Mythologisch verhaal

 

Pentheus:
Een belangrijk onderdeel van de verering van Dionysos (Bacchus) in de klassieke oudheid was het samenstellen van vrouwenbendes, de zogenaamde Maenaden.
Ze plachten elkaar in een soort extatische trance of in een vlaag van waanzin door de bergen te zwerven. Intussen dronken ze wijn, of scheurden jonge dieren  uit elkaar om ze daarna op te eten. In ieder geval ging het er zuur en wild aan toe. Vanwege dit orgastische aspect en omdat de deelnemers voornamelijk vrouwen waren, werd de verering van Dionysos door de mannelijke autoriteiten, die de vrouwen liever thuis zagen waar ze macht over hen hadden, met argwaan bekeken.
In zijn tragedie De Bachaniten beschrijft Eurinides een extreem geval van Dyonische uitgelatenheid en mannelijk wantrouwen. In dit toneelstuk komt Dionysos zelf naar Thebe, vastbesloten om zijn familie te straffen voor hun gebrek van vertrouwen in zowel hun zuster als hun buur zelf. De vrouwen van Thebe, waaronder Semeles zusters, raken allemaal wild enthousiast als de goed in Thebe aankomt. Buiten zichzelf van opwinding en in staat van extatische waanzin gaan ze gedurende het grootste gedeelte van het stuk wilt tekeer op de berg Kithaira. Pentheus, de heerser over Thebe, beschouwt zijn langharige, luigrinds verwijfde neef ,Dionysos met het nodige wantrouwen.
Langzamerhand drijft Dionysos hen echter tot waanzin en na verloop van tijd dringt de god hem te bekeuren dat hij diep in zijn hart het liefst de bergen zou willen ingaan om de Maenaden te bespioneren. Dus brengt Dionysos hem de bergen in en als ze bij de vrouwen in de buurt zijn gekomen buigt hij de top van een hoge pijnboom naar de grond zodat Pentheus erin kan klimmen en vanaf zijn hoge positie alles kan overzien. Zoals te verwachten wil is hij daar een gemakkelijk mikpunt voor de vrouwen, die de boom ontwortelen en hem met blote handen aan stukken scheuren. Een van de vrouwen die het wildst tekeer gegaan is Pentheus’eigen moeder, Agaue, die triomfantelijk met het hoofd van Pentheus in haar handen naar Thebe terugkeert, in de overwinning dat het de kop van een jonge leeuw is.
Aan het eind van het stuk zorgt Dionysos ervoor dat ze zich ineens realiseert wat ze gedaan heeft, en alle erkennen de macht van de god.

 

Marijke, Justine, Géraldine en Gelke  1B

 

We vonden onze informatie in de volgende boeken:

 

-«  Les grandes figures des Mythologies » door Maxeville Les Compacts uitgegeven in 1991 te    

    Bordas

-“Encyclopédie de la Mythologie” door Pierre Grimal uitgegeven in 1962 te Amsterdam

-“Mythologies du monde entier”  door Robert Walter uitgegeven in 1995 te China

-“woordenboek van de klassieke oudheid » door Dr  P.J.Reimer  uitgegeven in 1959 te Utrecht/

    Antwerpen

-“ Griekse mythen” door Lucilla Burn uitgegeven in 1992 te Baarn; Tirion

- “Geboorte der westerse beschaving” door Michael Grant uitgegeven in 1964 te Londen

-“klare wijn voor beginners door Jens Prieuw uitgegeven in 1992 te Tielt

 

Voor alle opmerkingen, suggesties, verbeteringen slechts 1 adres.
© Vakwerkgroep Latijn Bim-Sem Mechelen 2002-2004