Hispania

Start Omhoog Engeland Afrika Hispania Frankrijk Kelten Turkije

 

 

 

 

 

 

 

 

Miguel Barrera - Sander De Schryver

Bob Vanden Broeck - Thomas Van den Broeck

Inleiding

Vijfhonderd jaar Romeinse overheersing bracht de Iberische kunst en architectuur in een totaal andere fase. Stedelijke kunst was alles. In die periode wist Rome het land grondig te Romaniseren. De Pax Romana (1e-5eE) bracht een grote culturele bloei en welvaart. Tal van Romeinse monumenten getuigen hiervan en staan zich als versteende getuigen van wat er vroeger was. Drie ervan, in het bijzonder, eisen onze aandacht op.

 

Italica

Zeven kilometer ten Noorden van Sevilla ligt de Romeinse stad Italica, die gesticht werd in 206 v.c. door Scipio, en was de oudste Romeinse stad in Spanje.

 

 

 

Italica werd een welvarende stad met 25.000 inwoners onder de regering van de in deze stad geboren Trajanus en zijn aangenomen zoon Hadrianus (117-138 n.C.) De keizers, vooral de laatstgenoemde, vonden het plezierig de stad met vele monumenten te verfraaien, om mee te pronken. Ter verfraaiing van de stad werden er ondermeer prachtige mozaïeken aangelegd.

 

 

 

 

 

Hoewel Italica zwaar gehavend is, eerst door de invallen van de Vandalen, vervolgens door die van de Arabieren, kunt u er nog overblijfselen zien van wegen en huizen gevuld met mozaïeken. De mozaïeken beelden fragmenten van de Romeinse sagenwereld en de mythologie uit. Deze mozaïeken geven een deeltjesmatige constructie weer van de toenmalige Romeinse overheersing. Romanisatie in duizende stukjes.


 

Het theater van Mérida

Mérida, hoofdstad van de autonome regio Extremadura, draagt nog altijd de sporen van de Romeinse overheersing. Het bezit meer Romeinse overblijfselen dan enige andere Spaanse stad, op Taragona na.

De naam van de stad is afgeleid van de Romeinse aanduiding "Emerita Augusta", want de stad werd in 25 v. Chr. gesticht onder het bewind van keizer Augustus, als kolonie voor veteranen van het Romeinse leger. De Romeinse soldaten op rust kregen er een lapje grond, in overeenstemming met hun verdiensten (Emerita) om zich te vestigen. Zo konden de Romeinen subtiel een oogje in het zeil houden. De stad is gelegen langs de rechteroever van de Guadiana-rivier, en was een belangrijke pleisterplaats op de oude zilverroute die van Salamanca naar Italica liep.

Op het einde van Augustus’ overheersing was Mérida uitgegroeid tot hoofdstad van Lusitania en tevens één van de belangrijkste steden van het Romeinse keizerrijk. Daarom liet Agrippa, de schoonzoon van keizer Augustus, er vele bewonderenswaardige monumenten optrekken. Eén daarvan is het befaamde stadstheater. Het is het juweeltje bij uitstek van de Romeinse overheersing in Mérida.

Het theater werd gebouwd in het jaar 24 v. Chr., één jaar na het ontstaan van de stad. Het biedt plaats aan ongeveer 5500 mensen.

De machtige zuilenrijen aan de overzijde van de halve cirkel met zijn hoog oplopende rijen zitbanken zijn ronduit magnifiek. Tussen de zuilen in stonden vroeger prachtige beelden, maar helaas blijven daar nog maar enkele luttele exemplaren van over.


Net achter de zuilengalerij bevonden zich de vertrekken van de acteurs, en het peristylium. Deze loges waren luxueus ingericht met marmeren vloeren en beelden. De acteurs moesten wel wat druk aankunnen, want het was een hele eer daar te mogen spelen! Dit was het zicht dat de acteur had, wanneer hij het podium opstapte. Je kan je dus wel voorstellen wat een plankenkoorts die acteurs moesten hebben!

Het podium Het peristylium achter het theater

De indeling van het theater

 

 

 

 

 

In de halfronde cirkel vanonder aan de zitbanken, stonden de koren, die voor de muzikale ondersteuning van het stuk zorgden. Daarachter bevindt zich het podium, waar alles zich afspeelde. Vanuit

de caveae (toeschouwers-plaatsen) had men een perfect zicht op het spektakel.

 

Het theater wordt nog elk jaar gebruikt tijdens het jaarlijkse festival in juli en augustus. Zo leeft de Romeinse overheersing toch nog altijd voort!

 

Als extraatje wilden we nog een virtuele rondleiding meegeven, maar omwille van auteursrechten en beveiliging van de site, konden we "dit virtuele extraatje" niet opslaan, maar hier is alvast het internet-adres:

http://www.mundiescaparate.com/ingles/merida/meridateatro1.htm

 

 

Segovia

 

Geschiedenis:

Deze hoofdstad van de gelijknamige provincie vervulde reeds in vervlogen tijden een belangrijke rol. Segovia was het centrum van het verzet der Kelt-Iberiers tegen Rome. In 78 v.chr. namen de Romeinen de stad in en werden grote delen ervan verwoest. Na de wederopbouw groeide Segovia uit tot één van de belangrijkste steden in Spanje, tijdens de Romeinse bezetting. De stad was immers gelegen op het kruispunt van twee straatwegen die van grote betekenis waren.

 

Het aquaduct:

Dit kenmerkende bouwwerk voerde water uit de 17 kilometerlange Rio Frio naar de stad. Dit water werd samengebracht in een watertoren nu El Caesereon genaamd. Vervolgens werd het water via een kanaal van natuursteen naar een tweede toren gevoerd waar het water gezuiverd werd en nadien in de stad werd gebruikt. Het gebouw werd ten tijde van Augustus en Trajanus (98-117) uitgebreid met ongemetselde blokken graniet (zonder mortel).

 

 


Deze geweldige installatie van 118 bogen, twee verdiepen hoog wordt tegenwoordig nog steeds gebruikt als waterleiding van de stad. Het hele aquaduct strekt zich tegenwoordig over de hele Plaza Azoguejo.

Onlangs werd het aquaduct versterkt door cementinjecties. De meest recente aanpassing is de afbraak van een aantal huizen waardoor het zicht op dit prachtig historisch bouwwerk verbeterd is en dit verdient het gebouw ten stelligste! Het aquaduct van Segovia is een uitgelezen voorbeeld van Romeinse technische genialiteit, gekoppeld aan het Spaans temperament voor esthetiek.

 

Voor alle opmerkingen, suggesties, verbeteringen slechts 1 adres.
© Vakwerkgroep Latijn Bim-Sem Mechelen 2002-2004